Gen Z as a ✨workforce✨

Gen X heeft momenteel de meeste ervaring op de werkvloer. Deze no-nonsense generatie is sterk gefocust op efficiëntie en pakt problemen aan met een nuchtere, zakelijke houding. Millennials worden dan weer gekenmerkt door hun grote verantwoordelijkheidszin, en als echte teamplayers staan ze in voor de sfeer op de werkvloer. Elke generatie onderwerpt de werkwereld aan veranderingen en voor de onze is dat niet anders. Nu Gen Z volop de arbeidsmarkt instroomt, krijgen we veel vragen over wat werkgevers kunnen doen om deze leeftijdsgroep aan te trekken. Daarom schrijven we deze week hoe je Generatie Z kan helpen slayen op de werkvloer.

 

Gen who? 

 Gen Z is geboren tussen 1997 en 2012, de meest etnisch/religieus/gender-diverse generatie in de wereldgeschiedenis en wordt verwacht tegen 2025 een derde van de werkkrachten uit te maken. Ze speelden reeds een cruciale rol in de strijd tegen racisme, grensoverschrijdend gedrag en de steeds toenemende klimaatverandering. Millennials geven veel om wat anderen van hen denken en willen dat een bedrijf een goed beeld van hen heeft. Gen Z’ers daarentegen vinden vooral hun eigen mening en waarden erg belangrijk. Als een bedrijf niet strookt met wat we willen, zoeken we wel verder. Kortom, deze generatie heeft hogere verwachtingen van hun werknemer dan ooit tevoren: ze prioriteren een hoger loon, flexibele uren, gedeelde waarden en meer aandacht voor hun mentale gezondheid. Hoe kan je nu als bedrijf daarnaast nog het verschil maken? Wij geven 3 tips die je nog niet gelezen hebt.

 

Show don’t tell

 In tegenstelling tot voorgaande generaties heeft Gen Z een grote drang én meer middelen om zich te informeren over hoe een bedrijf omgaat met hun werknemers. Checken of een potentiële werkplek een TikTok-account bezit en er behind the scenes op plaatst, is een vast onderdeel van het sollicitatieproces geworden. We raden bedrijven in onze masterclass TikTok dan ook aan om hiermee aan de slag te gaan. Een fijn format hiervoor is ‘a day in the life’.

 

Intern projecten shoppen

 We worden niet voor niets de ‘multitasking generation’ genoemd. Als ons werk ons onvoldoende prikkels bezorgt, dan gaan we terwijl wel op TikTok scrollen om aan onze trekken te komen. Dit doen we niet (altijd) hersenloos trouwens. We leren er enorm veel bij. Als werkgever kan je ons blijven uitdagen door ‘internal talent marketplaces’ (ITM) op te zetten, waarbij nieuwe projecten kunnen gematcht worden met diverse skill sets. Zo’n talent marketplace brengt in kaart wie binnen jouw organisatie op zoek is naar nieuwe opportuniteiten, en geeft ze de kansen die ze anders misschien elders zouden najagen. 


Hoe begin je met het opzetten van zo’n marketplace? De belangrijkste voorwaarde is om als bedrijf project-based werk beschikbaar te maken. Voordien werden taken en verantwoordelijkheden gegroepeerd, noemde men het een ‘rol' en tekende er een hokje omheen. Nu loont het echter om in vraag te stellen welke vaardigheden nodig zijn om een project tot een goed einde te brengen, en deze te matchen met de skills die je werknemers al bezitten. Interessanter is om zelfs nog een stapje verder te gaan en je af te vragen in welke mate bepaalde skills al doende geleerd kunnen worden. De marketplace creëert de rijkdom aan ontwikkelingsmogelijkheden die Gen Z’ers craven en voorkomt dat ze uitgekeken geraken op hun huidig takenpakket. Bovendien plaatst het hén in de driver’s seat: ze kunnen actief op zoek gaan naar projecten die aansluiten bij hun persoonlijke waarden en ambities, maar binnen jouw organisatie!

Een work bestie

 Onderzoek van onderzoeksbureau Gallup heeft bewezen dat werknemers gelukkiger zijn in hun job als ze een beste vriend(in) hebben op hun werk. Oprechte vriendschappen laten immers toe om op een laagdrempelige manier om hulp te vragen wanneer je struggelt. Bovendien zullen werknemers minder geneigd zijn om actief naar ander werk te zoeken. Hebben jouw werknemers de tijd, mogelijkheden en toestemming om hun work bestie te vinden? Als werkgever of teamleider kan je hun pogingen alvast ondersteunen met preplanned events. Denk aan een teamlunch, een potje skribbl.io of een afterwork in thema. Georganiseerde activiteiten voelen in het begin misschien geforceerd, maar als dit nog geen vast deel is van de werkcultuur kan het wel alle werknemers, ook remote, helpen om echte vriendschappen op te bouwen. Een tip van ons: stuur twee collega’s samen op surprise lunch. Je boekt een uur in hun agenda’s, maakt een reservatie in een leuk lunchzaakje, maar geen van beiden weet met wie ze zometeen de voetjes onder tafel zullen schuiven. Dagmar en ik hadden weinig keuze, maar ik kan alsnog bevestigen dat een work bestie het werkleven zoveel leuker maakt.

Previous
Previous

Gen Z in het stemhokje: 3 insights 🗳️

Next
Next

#BookTok: Hoe jongeren massaal gaan lezen door TikTok