Wat is Lemon8 en waarom heeft iedereen het erover op TikTok?

ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft een nieuwe socialmedia-app gelanceerd: Lemon8. Oké, de app is niet helemaal nieuw. In 2020 werd Lemon8 al gelanceerd in Japan. Maar net zoals bij de meeste nieuwe socialmedia-apps, komt de hype (als die al komt) pas later. Geen slecht moment voor ByteDance, aangezien TikTok waarschijnlijk in meerdere landen verboden wordt. De app is op dit moment sterk in opkomst in de VS en heeft op nu al meer dan 17 miljoen downloads in de Google Play Store.

 

Instagram meets Pinterest

Simpel gezegd is Lemon8 een socialmediaplatform dat zich richt op het delen van lifestylefoto’s (en carrousels) voor inspiratie en aanbevelingen. Er worden wel video's geplaatst, maar die zijn veel minder prominent aanwezig. De app wordt door gebruikers beschreven als “if Instagram and Pinterest had a baby”: de esthetische foto's die je op Instagram vindt, gecombineerd met de focus op producten en de categoriseringsfuncties van Pinterest. Je zou kunnen zeggen dat Lemon8 het beste uit beide werelden (of liever gezegd apps) heeft gehaald. Wat Lemon8 onderscheidt van Instagram en TikTok, is dat er momenteel (nog) geen optie is om verticale video's te scrollen. De onderwerpen waar Lemon8 zich op richt zijn mode, beauty, wellness, reizen, voeding en andere lifestyle gerelateerde onderwerpen. Daarmee richt het zich vooral op Gen-Z en Millennial vrouwen die genieten van mode, schoonheid en andere esthetische topics.

 

“Lemon8 is a content sharing platform with a youthful community. Here is where you can discover beautiful, authentic, and diverse content. It is THE destination for sharing and exploring.”

-Google Play Store

 

De app maakt ook lange blog-achtige berichten mogelijk die een sterke nadruk leggen op lifestyle-inhoud zoals eten, mode, gezondheid en reizen. Hoewel Lemon8 nog in de kinderschoenen staat en nog niet volledig is gelanceerd, is het ook een middel om te shoppen, waarbij modeontwerpers kleding in hun foto's kunnen taggen zodat gebruikers ontwerpen kunnen vinden. Maar ondanks de overvloed aan creatieve inhoud op de app, lijkt er voor creators nog geen duidelijke manier te zijn om geld te verdienen. Misschien is dat de reden waarom nog niet veel van de grotere influencers de sprong naar het sociale netwerk hebben gemaakt.

 

Algoritme van TikTok

Goed om te weten is dat deze app hetzelfde algoritme gebruikt als TikTok. Hierdoor onderscheidt Lemon8 zich van andere socialmedia-apps, aangezien TikTok gebruikers urenlang laat scrollen, terwijl dit bij Instagram minder het geval is. Als Lemon8 hetzelfde kan bereiken voor fotocontent, is het zeker mogelijk om een grote groep volgers te krijgen.

 

Hoe populair is Lemon8?

Volgens gegevens van analysebedrijf Apptopia is Lemon8 sinds de lancering in maart 2020 wereldwijd 17 miljoen keer gedownload, en de afgelopen anderhalve week alleen al in de Verenigde Staten 650.000 keer. Dat zijn genoeg downloads om van Lemon8 de beste lifestyle-app in de App Store te maken en nummer 7 onder de lifestyle-apps van Google Play.

 

De toekomst van Lemon8

Momenteel kunnen in het Westen alleen mensen in het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten de app downloaden, maar het begint zich inmiddels onder jongeren daar als een lopend vuurtje te verspreiden en de recensies zijn lovend. Tot nu toe is er geen informatie over de komst van het sociale netwerk in België, of wanneer dit kan gebeuren. Desondanks kan het niet zo lang meer duren voordat het beschikbaar wordt in nationale landen, gezien de toenemende populariteit in andere landen. Kan Lemon8 een nieuw platform worden voor marketeers om te overwegen? Gezien het bereik en de invloed van TikTok is dat zeker een mogelijkheid, en het zal interessant zijn om te zien hoe de app de komende maanden groeit.

Ga jij de app een kans geven zodra hij gelanceerd is in België? Wij alvast wel!

Previous
Previous

Nieuwe functie op BeReal: binnenkort kan je ook nummers delen waarnaar je luistert